Pěstujeme v zimě

Zima je chladné období, ve kterém si nemůžeme užívat svou zahrádku, ale pokud jste vášniví zahrádkáři a stýská se vám v zimě po pěstování, pak si klidně můžete některé druhy vypěstovat i v zimě, přímo v domě, třeba na kuchyňském parapetu a podobně. Určitě to stojí za to vyzkoušet, protože vidět, jak něco raší v zimě je velmi příjemné, protože vás to nabije energií.

Začínáme s řeřichou

Kdysi bylo normálně zvykem, skoro tradicí vysazovat řeřichu před Velikonocemi, takže se vysazovala také v domě, protože před velikonočními svátky je ještě venku zima na to, aby se zde dalo něco pěstovat. Řeřicha je nejlepší pro pěstování v zimě, protože je to velice jednoduché a zvládne to i malé dítě. Stačí, když budete mít semínka řeřichy a dáte je do mokré vaty, někteří je ještě přikrývají sáčkem, aby se zapařily, ale není to nezbytné. Takto vám za pár dní vyklíčí a pak i vyroste a vy si jí můžete stříhat a přidávat třeba do zeleninových salátů anebo na chleba s pomazánkovým máslem, stejně tak ji můžete přidat do nějakých pomazánek a podobně. Mimo jiné je velmi zdravá a už jen pro to se vyplatí ji vysadit.

Máme chuť na koprovku

Další přísadu, kterou můžete pěstovat v zimě je kopr, takže pokud dostanete chuť na koprovou omáčku anebo polévku, můžete mít čerstvý kopr i v zimě. Musíte si připravit nějakou nádobu s hlínou, klidně to může být i nějaká plastová nádoba od zakoupené zeleniny a podobně. Pokud máte nádobu připravenou, tak hustě nasypete semínka a zasypete asi centimetrovou vrstvou zeminy a počkáte, než vám rostlinka vyroste. Abyste mohli uvařit koprovou omáčku nebo polévku, musíte počkat, než vám kopr vyroste aspoň do deseticentimetrové výšky, protože nižší rostlinka by se stříhat neměla.

A co třeba pažitka?

Také velmi zdravou a chuťově zajímavou je pažitka a i tato rostlina se dá pěstovat i v zimě. Nejlepší je, pokud máte pažitku venku, protože pak stačí jen odkopnout trs, dát ho do hlubokého květináče a můžete ji dát do kuchyně. Jestliže nemáte doma venku pažitku, pak je nejlepší poprosit někoho z vašeho okolí, ať už někoho z rodiny, z přátel anebo třeba i sousedy, protože pažitka je téměř jako plevel, takže by neměl mít nikdo problém vám kousek pažitky odkopnout.

Chci bylinky, ale nechci sadit

V případě, že byste chtěli mít nejen tyto přísady, ale třeba i bylinky i přes zimu, ale jste rádi, že máte klid od zahrádky, pak buďto přestěhujete bylinky ze zahrádky do kuchyně a měly by vám dělat službu po celý rok. Ovšem pokud to chcete úplně bez starostí, lze spoustu druhů bylinek koupit v supermarketu a můžete si je dát do kuchyně a používat, stejně tak si lze koupit i pažitku, řeřichu a jiné přísady.

Pěstovat v zimě se dá, jen musíte vědět, po čem sáhnout. Rozhodně je dobré mít v zimě přísun čerstvých přísad a ty můžete mít i bez starosti.

Jak vybrat vysavač, aby vám plně vyhovoval

Každodenně v běžné domácnosti potřebujeme poměrně dost domácích pomocníků. Mezi ty, bez nichž by byl náš život nekomfortní a mohli bychom si bez něj přivodit zdravotní komplikace patří vysavač.

To, co by měl splňovat, může vidět každý jinak. Nejčastěji požadujeme skvělý sací výkon, nízkou hlučnost, ale také spotřebu energie a jednoduchou údržbu včetně dostupnosti náhradních sáčků. Jaký vysavač je tedy pro tu či onu domácnost ideální?

Bez práce? Ne vždy.

Spousta osob uvažuje nebo si pořídilo robotický vysavač. Jeho velkou výhodou je možnost uklidit bez našeho přičinění. Lze u něj nastavit dobu, kdy bude pracovat, také prostor, který uklidí. Umí se i sám zaparkovat do dobíjecí stanice, je tak vždy připraven k práci. Nevýhodou však je, že se nedostane všude, jsou místa, která budete tu a tam muset vysát vy sami. Taktéž se nehodí pro všechny druhy podlahových krytin. Pokud jste si zařídili interiér koberci s dlouhým vlasem, může se u péči o něj zaseknout. To stejné platí u překážek, jako jsou schůdky, prahy. Vysavač je skvělý pro velké rovné plochy. Před vysáváním posbíráte vše, co by vysavači zavazelo a necháte jej luxovat.

Ruční vysavače

Skvělým pomocníkem jsou malé, ale výkonné ruční vysavače. Mají dostatečně velkou nádobu na nečistoty, jsou dobíjecí, můžete je použít kdekoli potřebujete. Jsou lehké, práci s nimi zvládnou i děti. Vysát můžete rozsypanou strouhanku na lince či na zemi u linky, drobky v dětském pokoji, sedačku v obýváku, rozsypanou hlínu na chodbě od obuvi… Skvělé jsou i k vysátí automobilu, kočárku, autosedačky… Nádobku pak stačí vysypat a vysavač je připraven pracovat dál. Při výběru dbejte na výkon, objem nádobky a výdrž baterie.

Klasický vysavač pro každou domácnost

Z klasických vysavačů vybíráme především z možnosti sáčkových a bezsáčkových. Dalším kritériem je výkon, objem sáčku či nádrže, spotřeba energie, hlučnost i váha prázdného modelu. Dobrá je volitelnost sacího výkonu a výměnná hlavice na různé typy podlah. Neopomeňte myslet na dostatečně dlouhou elektrickou šňůru a teleskopickou tyč. Pozor i na černá gumová kolečka, která mohou zanechávat šmouhy. Co se týče designu, určitě si vyberete. V nabídce jsou klasické typy, i ty, které působí jako kosmické lodě, mají extravagantní vzhled nebo jsou něčím netradiční.

Pro náročné

Koupit si můžete i profesionální vysavače. Ty využívají především ti, kdož např. rekonstruují. Tento typ vysavače vysaje i drobné kousky omítky, kamínky, piliny… Pomůže vám i úklid v kombinaci s vodou. I když jde o dražší typ vysavače, upotřebíte jej doma, v dílně i venku. Vyberete-li kvalitní značku, pořídíte si pomocníka na mnoho let.

Rituály vám pomohou zkrátit dobu potřebnou na vypravení se do školy či práce

Ráno má většina z nás na spěch. Ať už jste svobodní nebo máte rodinu, v pracovním týdnu bývají rána často hektická. Abyste si je mohli co nejvíce užít, stačí se přitom naučit jednoduché rituály, zažít si je a „jet“ podle nich. Stačí totiž pár dnů či týdnů a vy se s nimi sžijete. Vše pak půjde skoro samo.

Co můžete, připravte si večer

I když se nám mnohdy nechce, je skvělé zažít si praktický rituál. Večer před spaním si připravit oblečení na další den. Zvláště ženy totiž stráví při výběru šatů mnoho minut, které pak dohání, kde se dá, jsou nervózní, a to se odráží až do momentu odchodu z domu nebo doražení do práce, školy. Večer máte dost času vše zkombinovat, zamyslet se, co vás další den čeká, zda chcete po práci na nákupy a tomu chcete přizpůsobit pohodlné oblečení a podobně.

To platí i u dětí. Větší bychom toto pravidlo měli naučit, bude jim pomáhat i v dospělosti. Připravit si hromádku s oblečením je základ.

Večer si můžete připravit i snídani a svačinu do práce či pro děti. I když se to nezdá, minuty ráno letí rychle a tímhle ušetříte mnoho z nich. Pokud nevyžadujete teplou snídani, je to ještě snadnější. Pokud jste zvyklí na teplé vločky v mléce, nasypte je do misky, přidejte, co máte rádi a ráno je jen zalijete mlékem a šoupnete do mikrovlnky.

Na ráno si připravte i vše potřebné v koupelně. Ženy přípravky na vlasy, líčidla, zvláště, pokud máte některá, která nosíte v kabelce stále s sebou.

Ráno vstát včas a každý den „jet“ podle stejného scénáře

Změnu v systému znamená změna zaměstnání a délka cesty, narození dítka, změna jízdního řádu, nové bydliště… Jsou ale činnosti, které se nemění. Základem je rozmyslet si, kdy potřebujeme vstát a vstát, jakmile zazvoní budík. Jednoduše nezaspat.

Následně si najděte vyhovující rituál – někdo se ihned převlékne, vyčistí si zuby, líčí se, snídá, jiný má činnosti prohozené, některé nedělá, nebo dělá jiné. Pokud jsou do „hry“ vtaženy i děti, je potřeba vstát dřív, a i tady najít systém. Vzbudit je, převléct, vyčistit zoubky, snídaně, chvilka u ranní pohádky, kterou využijete pro přípravu sebe…

Jestliže si zažijete rituál a spojíte večerní přípravy s ranními, během pár dnů vám ranní činnosti nebudou zabírat tolik času, nebudou chaotické, zbrklé, nebudete pobíhat zmateně z jedné místnosti do jiné. Naučte se je vy a veďte k nim i rodinu. Náramně si tím ulehčíte život.

Co si obléknout, abychom působili štíhleji?

Postavu řeší drtivá většina z nás. Někdo chce přibrat, ale mnohem více z nás by si přálo zhubnout, anebo alespoň působit hubeněji. Kromě cvičení, správné stravy a dostatku spánku nám pomůže vypadat štíhleji i oblečení. Často v tomto směru ale tápeme a děláme chyby. Čeho se tedy vyvarovat a co naopak oblékat hojně do doby, než budeme se vzhledem spokojeni a budeme si moci dovolit takřka cokoli?

Vzory ano nebo ne?

Vzorované oblečení častěji oblékají ženy. Halenky, šaty, topy se hemží velkými květinami, puntíky, obrázky zvířat a podobně. Pokud jste obézní, měli byste oblečení s velkými vzory, např. květinami, oblékat méně. Je však rozdíl, pokud je velký vzor jen na určité části oblečení, nebo po celé ploše. Lepší je zvolit drobnější vzorek a oblečení by navíc mělo být vypasované, z upnutějšího materiálu. Obléknete-li totiž volnou halenku s obrovskými vzorky, budete působit rozměrněji, než ve skutečnosti jste.

Naučte se vzory využívat ve svůj prospěch. Silnějším lidem sluší např. pruhovaná halenka, triko nebo top s podélnými proužky. Stejně tak si můžete dovolit např. košili s ptáčky, drobnými auty, ovocem v barvě, která vám sluší, ale vždy dbejte na vypasování. Někdo má pas, i když je otylý, jiný vyzdvihne prsa. Vždy ale na postavě najdete něco, co je potřeba vypasováním vyzvednout.

Vlna a přízové svetry

Pokud jste milovníci pletených svetrů s velkými plastickými vzory, máte-li kila navíc, do zhubnutí na ně zapomeňte. I na ty, které jsou pletené na velkých jehlicích, nebo jsou z chlupaté vlny. Ve všech případech totiž opticky přiberete několik kilogramů.

Volte spíše jemné příze, tenké, bez vzoru nebo s jemným plastickým vzorem. Co se týče barev, neuchylujte se k tmavým barvám, což obézní lidé často činí. Dovolte si barvy, jaké máte rádi. Opět spíše záleží na střihu než na barvě. Ideální je nosit propínací modely volnější, pod které však obléknete oblečení, které opět vyzvedne vaše prsa, nebo pas.

Nebojte se sukní

Ženy plnějších tvarů se často bojí obléknout sukni. Avšak opět – zvolíte-li správný střih, sukně podtrhne váš pas, případně vás opticky prodlouží, schová silnější stehna a podobně. Navíc mnoho mužů má rádo ženy s plnějšími boky, výrazným zadečkem, správně zvolená sukně učiní i velký zadek hezkým, zajímavým. Důležitá je délka sukně, decentní je ta sahající do poloviny lýtek nebo dlouhá, ale pokud nemáte vysloveně silné nohy, noste i ty mírně nad kolena.

Čemu se vyhnout vždy

Obézní lidé by nikdy neměli oblékat současně volné vrchní a spodní části oblečení. Tedy pokud obléknete volnější triko, k němu oblečte upnutější kalhoty. Naopak, volíte-li ležérní volné kalhoty nebo dlouhou, rozevlátou sukni, top by měl být upnutější, vypasovaný.

Stejně tak nekombinujte ani vzory. Vždy by měl být jeden kus oblečení vzorovaný a druhý bez vzoru.

Budete-li se cítit v oblečení dobře, vaše sebevědomí nebude ani s kily navíc trpět. A budete-li žít zdravě, nepřejídat se a nejíst denně kalorická jídla, brzy si budete oblékat to, co budete chtít a nebudete muset hledat mezi nadměrnými velikostmi.

Návštěva sauny a detoxikace

Každé tělo si čas od času zaslouží pořádnou detoxikaci – to je zbavení našeho organismu od nejrůznějších škodlivých látek. Není divu, každý den se setkáváme s nejrůznějšími nepříznivými vlivy a ty nám tělo zanáší něčím, co nám škodí. Kromě zdravé stravy si můžete detoxikaci usnadnit i návštěvou sauny.

Proč organismus detoxikovat?

Naše těla jsou neustále zatěžována látkami, které našemu organismu škodí. Tyto látky se nachází takřka všude. Venku, když se procházíme; v kouři, který vdechujeme; v jídle, ale i v alkoholu. Tyto toxické látky mohou oslabovat naši imunitu, ale i pocit toho, že jsme zdraví. Velmi často přebytek těchto toxinů vede ke vzniku nejrůznějších nemocí. Víte ale, že své tělo od všech těchto toxinů lze vyčistit a tím pádem si zlepšit své zdraví? Vše jde udělat pomocí důkladné detoxikace, která nás těchto látek zbaví.

Proč detoxikaci podpořit saunou?

Při detoxikaci organismu bychom měli myslet hned na několik věcí, mezi které jistě patří úprava stravy a pohyb. Mimo jiné sem lze zařadit i návštěvy sauny, kdy sauna může celý proces detoxikace ještě umocnit. Je prokázané, že pocení má schopnost čistit tělo a zbavovat jej cizorodých a toxických látek, kterých bychom se jinak než pocením zbavovali těžko. Patří sem například pesticidy, polychlorové bifenyly, těžké kovy (rtuť, arsen) a dioxiny.

Při saunování se může působením tepla na lidský organismus spolu s potem vyloučit velké množství odpadních látek. Kromě již zmíněného jde i o zbytky alkoholu, drog a chemikálie z kouření – jde o toxický odpad, který svojí konzumací do těla dostáváme sami. Pomocí sauny se nám rozpumpuje srdce a toxiny se přesunou do krevního řečiště a jater, kde se změní na neškodné.

Jakou saunu zvolit?

Saunování je skvělou oporou při detoxikaci organismu. Nic se však nemá přehánět, proto nikdy nepřekračujte doporučenou dobu, která je vhodná pro vstup do sauny, abyste si naopak neškodili. Do sauny nechoďte ani ve chvílích, kdy jste nemocní.

Parní lázeň

Parní lázeň se nestará jen o odvod toxinů z těla, ale pečuje i o vaše dýchací cesty. Jde o ideál pro astmatiky, navíc podporuje odkašlávání a tlumí záněty průdušek.  Díky éterickým olejům si uleví i vaše pleť.

Herbal sauna

Herbal sauna či tepidarium je ideální pro všechny, kterým vadí příliš vysoké teploty. Tepidarium vás jen zahřeje, navíc si užijete pohled na sůl, která bývá přítomna. Herbal sauna má teplotu mezi 40-50°C a je provoněna bylinkami, takže nebude regenerovat jen tělo, ale i vaše mysl.

Finská sauna

Finská sauna je ideální pro ty, kterým nevadí ani velké horko. Teplota zde se pohybuje kolem 80-90°C, přičemž vlhkosti vzduchu se dosahuje poléváním horkých kamenů. Jde o místo, kde se zpotíte, ale vyloučíte ze sebe i mnoho toxinů.