Uncategorized

Kde vzít odvahu do podnikání?

Podnikání je řehole. O tom žádná. Ale má spoustu výhod. O tom taky žádná. A začít s ním, to chce velký kus odvahy, odhodlání a času. Ale nejen to. Taky potřebujete mít dobrý nápad, najít mezeru na trhu, nabízet zboží nebo službu, o které bude zájem. Získat spoustu lejster, ovšem i zkušeností. Začátek podnikání se neobejde ani bez investic. Jde na tohle všechno vůbec sebrat odvahu?

Začátek podnikání je to nejtěžší

A když ho překonáte, už se to bude posouvat k lepšímu. V čem? Hlavně v čase stráveném zjišťováním informací a získáváním zkušeností. Na to, abyste se naučili podnikat, potřebujete znát spoustu požadavků, které má stát. Ale také se musíte vyznat v zákonitostech trhu. A než toto všechno dostanete do hlavy, uteče v řekách hodně vody.

Mnoho podnikatelů začátečníků ztroskotá už na prvních krocích – zařídit živnost formálně, tedy oběhat všechny potřebné úřady, zařídit živnost skutečně, což obnáší minimálně najít si účetní(ho) a často i programátora, do všeho investovat vlastní peníze, případně vymyslet, která půjčka bude pro rozjezd nejlepší.

Když na tohle všechno nejste připravení, může konec podnikání přijít dřív, než jste ho vůbec spustili. Faktem je, že právě tohoto se většina lidí bojí. Je však i spousta těch, kteří všechno překonali a jedou v podnikání naplno. Co radí lidé, kteří dnes úspěšně podnikají na internetu? Pojďme se podívat na jejich doporučení!

Neobejdete se bez toho, co perfektně umíte

Pokud chcete začít podnikat, je dobrý nápad málo. Musí to být dobrý nápad z oblasti, kterou dobře znáte, ve které se pohybujete buď profesně, nebo je to váš koníček. Ale musíte o ní vědět téměř všechno!

Rozhodně není potřeba se soustředit na vymýšlení něčeho, co tu ještě není. Na internetu už je skoro všechno, jen to vy třeba nevidíte. Zpočátku se snažte spíše o zajímavé doplňky, o jiný přístup.

Anebo, pokud opravdu máte z oboru hodně zkušeností, jste opravdu mohli přijít na něco, co tu ještě není! Ovšem ani tak není dobré se do toho vrhnout po hlavě. Vše je lepší vyzkoušet nejdříve nanečisto. Když to lidé ještě neznají, nemůžete tušit, zda to vůbec budou chtít.

Nanečisto – tedy paralelně se zaměstnáním

Jestli chodíte do práce, tak v tom pokračujte. Na zařízení živnosti si vezměte třeba dovolenou, ale rozhodně kvůli podnikání hned zpočátku nekončete se zaměstnáním. Nejdříve je potřeba si ověřit, jestli podnikání vůbec pojede, jestli bude zájem o to, co nabízíte.

Během rozjezdu naberete cenné zkušenosti, příjmy z práce vám pomohou ustát počáteční výdaje a hlavně účetní minusy, ve kterých se budete přibližně půl roku pohybovat. Také se totiž může stát, že brzy zjistíte, že počáteční dobrý nápad až tak dobrý nebyl.

Ale díky již nabraným zkušenostem potkáte zase zcela jiný dobrý nápad, jiné lidi, kontakty s dobrými příležitostmi. A k tomu všemu je fajn mít za zády jistotu současného zaměstnání, i kdybyste měli třeba snížit úvazek na tři čtvrtiny nebo polovinu. Je to opatrný přístup, avšak ten nejjistější a nejméně stresující.

Jenom velká touha vyhraje

Podnikání je o touze dělat to, co vás baví. O touze být samostatným a soběstačným člověkem, který nemusí pracovat pro jinou firmu a pod ne vždy dobrým šéfem, nemusí velkou část výsledků své práce téměř zdarma odevzdat zaměstnavateli. Podnikání je prostě touha žít si po svém.

Jenže to chce velké oběti. A teprve v reálném podnikatelském procesu se ukáže, jak moc je vaše touha po zmíněných výhodách silná. A zda předčí i pohodlnou jistotu pravidelného příjmu a pracovní doby, kterou má většina zaměstnanců.

Poloviční podnikání s franšízou jde také, ale už to není ono

Franšíza má ohromné výhody v tom, že se jedná o zavedenou značku, která má zajištěný odbyt a poměrně velký trh, na který byste, coby začátečníci, jen tak nedosáhli. Jenže nevýhod je také hodně. Začněme omezováním v rozhodování, nutnost podřídit se centrálnímu konceptu, vysoké míře kontroly a samozřejmě i placení poplatků.

I u franšízy se bohužel může stát, že o její produkty či služby nebude místní komunita mít zájem, proto je potřeba mít předem udělaný alespoň malý průzkum trhu v místě, kde byste s franšízou chtěli začít.

Jak dlouho se počítá na rozjezd?

Lidé, kteří se v podnikání už nějakou dobu pohybují, by vám řekli, že minimálně půl roku. U internetového podnikání jde maximálně o jeden rok, u kamenného obchodu či poskytování služeb, které nejede primárně přes internet, si dejte i dva roky. Během této doby byste měli již mít pravidelně rostoucí tržby či pravidelně rostoucí přírůstek uživatelů či zákazníků.

A pokud tomu tak nebude, je potřeba přemýšlet o změně. I proto je vždy lepší začínat při zaměstnání. Výjimku snad mohou udělat mladí lidé žijící u rodičů, kteří nemají vysoké výdaje na živobytí a našetřili si ze studentských brigád. Ovšem i pro ně platí, že podnikat mají v tom, co dobře znají.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

TOPlist